Marraskuussa 2014 Helsingin poliisi ennakkosensuroi Baltic Circle -festivaalilla esitetyn Ceci n’est pas…-teoksen päätöskohtauksen sukupuolisiveellisyyttä loukkaavana. Syyskuussa 2017 Korkein hallinto-oikeus totesi poliisin päätöksen olleen lainvastainen.
Mitä tämä tapaus kertoo julkisen tilan taiteesta, taiteen vapaudesta ja rajoista sekä yhteiskunnastamme tänä päivänä? Tervetuloa keskustelemaan aiheesta keskiviikkona 15.11.2017 Baltic Circlen toiminnanjohtaja Hanna Nymanin ja sananvapaus- ja taidepolitiikan tutkija Pauli Rautiaisen johdolla.
– – –
Dries Verhoevenin kahdeksanosaisen tilainstallaation kohtauksessa Ceci n’est pas mon corps 83-vuotiaan naisen oli tarkoitus istua ja maata alasti Helsingin Lasipalatsin aukiolle sijoitetussa lasikopissa. Poliisi katsoi kohtauksen täyttävän sukupuolisiveellisyyden julkista loukkaamista koskevan rikoksen tunnusmerkistön. Ceci n’est pas mon corps jouduttiin esittämään sensuroituna versiona, jossa esiintyjä oli puettu alusvaatteisiin.
KHO:n tuomio korostaa sananvapautta perusoikeutena. Ilmaisun ja menetelmien vapaus edistää ja monipuolistaa yhteiskunnallista keskustelua, joka on myös taiteen keskeinen tehtävä. Tuomion mukaan taiteen vapauden rajoitusperusteita on tulkittava erityisen suppeasti silloin kun esitykseen liittyy selvästi yhteiskunnallinen sanoma. Ceci n’est pas… pysäyttää ohikulkijoita kuvastolla, jota julkisessa tilassa ei olla totuttu näkemään. Sensuroitu kohtaus kysyy voiko vanhan naisen alastonta kehoa katsoa ongelmitta vai onko oman ikääntymisen kohtaaminen katsojalle liian raskasta.
“Baltic Circle uskoo taiteeseen yhteiskunnallisena muutosvoimana. Valitimme poliisin kieltopäätöksestä puolustaaksemme taiteen vapautta ja Verhoevenin teosta. Yleisöä ei tarvitse holhota, eikä viranomaisten tule päättää millaista taidetta julkisessa tilassa saa nähdä. Taide voi – ja sen pitää myös saada ärsyttää”, Baltic Circlen toiminnanjohtaja Hanna Nyman sanoo.
KHO:n mukaan teos ei täyttänyt sukupuolisiveellisyyden julkisen loukkaamisen tunnusmerkistöä. Ratkaisu huomioi myös teoksen taiteellisen kontekstin ja taiteilijan intention toisin kuin poliisin alkuperäinen päätös.
Kyseessä on ensimmäinen KHO:n vuosikirjapäätös, jossa on käsitelty taiteellisen ilmaisun vapautta. Ennakkotapaus on merkittävä koko taidekentälle, sillä se ohjaa tulevaisuudessa lain soveltamista muissa vastaavissa tapauksissa.
Case Ceci n’est pas… keskiviikkona 15.11.2017 klo 12–13.30 Oranssin valvomossa (Suvilahti, Kaasutehtaankatu 1, rakennus 11). Keskustelua käydään suomeksi ja englanniksi. Vapaa pääsy.
Tervetuloa!