Ceci n’est pas… -teoksen sensurointi KHO:n käsiteltäväksi

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi joulukuussa Baltic Circle -festivaalin valituksen poliisin tekemästä Ceci nest pas mon corps -teoksen kieltopäätöksestä. Festivaali on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Baltic Circle kokee tulevalla ratkaisulla olevan suuri merkitys sananvapauden näkökulmasta ja myös siihen, miten katutaidetta Suomessa tullaan tulevaisuudessa esittämään.

Baltic Circle -teatterifestivaalilla Helsingissä marraskuussa 2014 esitetyn hollantilaisen Dries Verhoevenin Ceci n’est pas… -teoksen päätöskohtaus ”mon corps” jouduttiin sensuroimaan poliisin päätöksen nojalla. Kohtauksessa vanhemman naisesiintyjän oli tarkoitus istua alastomana lasivitriinissä Lasipalatsin aukiolla. Poliisi antoi kieltopäätöksen kohtauksen esittämisestä sen alkuperäisessä muodossa ja vaati festivaalia laittamaan esiintyjälle alusvaatteet, jotta kohtaus voitiin esittää.

Hallinto-oikeus hyväksyi ratkaisussaan poliisin näkemyksen, että teos alkuperäisessä muodossaan täyttäisi sukupuolisiveellisyyden loukkaamisen tunnusmerkistön. Hallinto-oikeuden mukaan kohtaus olisi tullut alastomuuden vuoksi aiheuttamaan pahennusta yleisössä, koska satunnaista ohikulkijaa ei oltu informoitu tarpeeksi esityksen luonteesta. Käytännössä tällaisen tiedotusvelvollisuuden täyttäminen tarkoittaisi, että tämän tyyppisiä teoksia voitaisiin esittää Suomessa vain aidatulla alueella, mikä vie pohjan julkisen tilan taiteelta.

Vastaavia teoksia on kuitenkin esitetty Suomessa avoimissa julkisissa tiloissa.

“Viime elokuussa Kansalaistorilla esitettiin Encounter with Flies -teos, jossa nuori nainen seisoi lasikopissa alastomana satojen kärpästen ympäröimänä. Tämä teos esitettiin keskeytyksettä, mutta vastaavankaltainen Ceci nes´t pas… -teoksemme, jossa 83-vuotias nainen istuu lasikopissa alastomana, tulkittiin jo ennalta ilmeistä pahennusta aiheuttavaksi. Onko vanheneva keho näin suuri tabu tämän päivän Suomessa ja onko yhteiskuntaamme todella suojeltava tällaiselta kuvalta?“
– Hanna Nyman, Baltic Circle -festivaalin toiminnanjohtaja

Tapaus on tärkeä esimerkki sanan- ja taiteenvapauden puolesta ja festivaali haluaa jatkaa keskustelua aiheesta. Perustuslaissa kielletyn ennakkosensuurin ja siinä turvatun taiteen vapauden pitäisi taata se, että taiteessa vallitsee ilmaisun ja menetelmien vapaus, joka osaltaan edistää ja monipuolistaa yhteiskunnallista keskustelua. Festivaalin mielestä poliisi ja Helsingin hallinto-oikeus eivät ole päätöksissään ottaneet asianmukaisesti huomioon ilmaisunvapauden käytön taiteellista luonnetta.