keho oraakkelina, transsina, rytmisenä rajapintana, tunnelmana, maisemana, joka myötäilee tämänhetkistä mielentilaani. tanssi, jossa kaikuvat jokainen asia ja ihminen, jonka olen kohdannut, nähnyt, kuullut, tuntenut; jonka vieressä olen ollut, ja joka ajan myötä on tullut osaksi minua samalla, kun yritän tunnistaa oman ääneni. ja sitten katsoa, kestänkö sen. mikään ei koskaan oikeasti katoa.
koreografia, jossa tiheys on tärkeämpää kuin eteneminen, melu tärkeämpää kuin hiljaisuus, nykyhetki tärkeämpää kuin mennyt, ja nautinto tärkeämpää kuin oikein tekeminen.
meditaatio osmoosista ja sisäistämisestä. mustuuden ja queeriyden tuomat velvollisuudet. paine ottaa tilaa. tunne siitä että on toisten ihmisten fantasioiden omima – ja pelko siitä että omani olisivat liian tylyjä.
Last Yearz Interesting Negro alias Jamila Johnson-Small tanssii ja työskentelee luodakseen tiloja (lavalla, kulmissa, näytöillä, huoneissa, kehoissa) vailla selkeää suuntaa tai aikomuksia, haluamatta olla hyödyllinen muutoin kuin viittoakseen kohti hajautettua valtaa sekä ei-hierarkkisia rakenteita. Hän on kiinnostunut pinnoista, rakenteista sekä asioiden välisistä tiloista ja jännitteistä.
Concept, choreography, direction, performance: Last Yearz Interesting Negro / Jamila Johnson-Small
Sound and technical design: Josh Anio Grigg
Light design: Jackie Shemesh
Music: Phoebe Collings-James, Josh Anio Grigg, Junior XL, Nkisi, Shelley Parker
Video: in collaboration with David Panos
Sculpture: Joey Addison
Commissioned by Fierce Festival and the Marlborough
Supported by Arts Council England Grants for the Arts
Presented in collaboration with Kanneltalo and Ehkä-production / XS Festival