Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla järkytyt.
Brasilian atlanttisesta sademetsästä yli 90 prosenttia on menetetty. Sen tilalla eukalyptusplantaasit valtaavat aggressiivisesti maata vaatien hehtaareittain maa-alaa ja valtavasti vettä. Eukalyptukseen käytetyt torjunta-aineet myrkyttävät niin hyönteiset, kasvit kuin eläimet plantaasien ympärillä.
Teollisen hyödyn vuoksi istutettuja eukalyptusplantaaseja kutsutaan tappajametsiksi – ei vain siksi, että ne tuhoavat ja syrjäyttävät muut lajit ympäriltään vaan myös niiden erityisen paloherkkyyden vuoksi. Kuumuus ja kuivuus saa puiden sisältämän öljyn leimahtamaan ja tiheässä eukalyptusmetsässä räjähdysvaara on suuri. Tuhoisat maastopalot ovat yleistyneet ilmastonmuutoksen edetessä liki kaikilla mantereilla.
Tappajametsiin investoivat myös pohjoismaiset metsäjätit, kuten Suomen valtion osaomistama Stora Enso. Killer Forest -installaation materiaali on kuvattu Etelä-Bahiassa, jossa elää muun muassa Pataxó-alkuperäiskansaa, ja jossa Stora Enson puoliksi omistama Veracel ylläpitää 100 000 hehtaaria eukalyptusplantaasia.
Näkemykset eukalyptuksen viljelyn vaikutuksista risteävät. Siinä missä Pataxó-kansan Rodrigo Mãdy Pataxó kutsuu yksilajista plantaasia “kuolleeksi metsäksi, aaveeksi”, Stora Enso korostaa toimintansa edistävän luonnon monimuotoisuutta.
Killer Forest on journalisti-tutkija Ingrid Fadnesin ja valokuvaaja-elokuvantekijä Fábio Nascimenton audiovisuaalinen installaatio, joka kutsuu eukalyptusplantaasin sisään. Baltic Circle -festivaalin ohjelmassa esitetään myös Fadnesin ja Nascimenton dokumenttielokuva MATA.
Ingrid Fadnes on norjalainen journalisti ja tutkija, joka on seurannut latinalaisen Amerikan poliittista liikehdintää erityisesti maatalouden ja alkuperäiskansojen konfliktien näkökulmista yli vuosikymmenen. Hän on tehnyt useita radiodokumentteja latinalaisesta Amerikasta, Norjasta ja Saamenmaalta.
Fábio Nascimento on brasilialainen luontoaktivisti, valokuvaaja ja elokuvantekijä, jonka työ on keskittynyt sademetsiin ja napa-alueille. Hän on työskennellyt muun muassa National Geographicille, Greenpeacelle, Lääkärit ilman rajoja -järjestölle ja The New York Timesille.
Teoksen toteutusta on tukenut suomalais-norjalainen kulttuurirahasto.