UNDERTONE

Traces of Imminence

The picture shows a corridor along which people are walking. The colors of the picture are strongly saturated with warm shades of red and orange and cold dark blue. The image resembles a photo taken with a thermal camera.

Photo: Undertone

Do you have a life or are you just living?

UNDERTONE – Traces of Imminence keskittyy valvontakulttuurin ilmiöön ja ihmisen rakentaman infrastruktuurin ylläpitämään totalitarismiin. Se pohtii, miten hallinnoimme lajitovereitamme teknologian keinoin. Kokeellista teatteria, tanssia ja installaatiota yhdistelevä teos kuljettaa yleisön tutkimusmatkalle kuvitteelliseen todellisuuteen, joka kerrostaa menneen, nykyisen ja tulevan ajallisuudet.

Teoksen mystisessä todellisuudessa keholliset tilat avautuvat omakohtaisista näkymistä kohti maailmanlaajuisia ulottuvuuksia. Teos avaa yhteiskunnallisia valtarakenteita ja sorron kysymyksiä tehden näkyväksi rakenteet, jotka tarjoavat tilaa ja huolenpitoa toisille, mutta samaan aikaan asettavat kokonaisia ihmisryhmiä haavoittuvaan asemaan.

Työryhmän koollekutsujana on toiminut Helsingissä asuva näyttelijä, tanssija ja esitystaiteilija Geoffrey Erista, joka työskentelee monipuolisesti teatterin, tanssin ja liikkuvan kuvan parissa.

UNDERTONE Creative Associates

Eric Barco

Geoffrey Erista

Aju Jurvanen

Selma Kauppinen

Amita Kilumanga

Iiris Laakso

Mikki Noroila

Eric Barco on rakastaja, seikkailija, energiansäde ja hän tykkää todella paljon festivaaleista. Ihmisenä kasvaminen, kaikesta oppiminen, uteliaisuus ja elämästä nauttiminen ovat Ericille tärkeitä arvoja. Eric vaalii elämässään juhlan, reissun ja vapauttamisen tunteita. Hän valmistui teatteritaiteen maisteriksi 2020 ja on sen jälkeen näytellyt mm. Jeesusta pääsiäisnäytelmässä, ampumiskuolemakohtauksen saippuasarjassa, ohjannut kollegansa kanssa nykyteatteriteoksen harrastajateatteriin sekä leikkinyt saman kollegansa kanssa taiteilijaresidenssissä. Ericiä kiinnostaa taiteessaan tutkia turvaa, seksuaalisuutta sekä irtipäästämistä. Tulevaisuudessa hän pyrkii muuttamaan aina talvikaudeksi aurinkoon.

Geoffrey Erista on keväällä 2020 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut näyttelijä, tanssija ja esitystaiteilija. Valmistumisen jälkeen Erista on määrätietoisesti pyrkinyt harjoittamaan käytäntöjä, jotka yhdistävät teorian ja fyysisen ilmaisun. Hän liikkuu sulavasti niin teatterin, tanssin, performanssin, liikkuvan kuvan kuin installaatiotaiteen välimaastoissa. Eristan intohimoinaan ovat paikkasidonnainen taide, dokumentaarisuus sekä taiteen poliittisuus. Hän on kiinnostunut tutkimaan työssään yhteiskunnallisesti merkityksellisiä aiheita aktivismin näkökulmasta sekä keinoja monimuotoisemman taiteen esiintulolle. Eristan taiteellinen opinnäytetyö N.E.G.R.O. – Nhaga & Erista Growing ‘n Reaching Out nähtiin vuonna 2019 osana Tampereen Teatterikesää.

Aju Jurvanen työskentelee valosuunnittelijana tanssin ja teatteritaiteiden kentällä. Häntä kiinnostaa näyttämö, joka on enemmän queer. Tällä hetkellä Aju on kiinnostunut leikkimään sukupuolen eri puolilla. Lisäksi Aju syttyy tällä hetkellä kestollisuudesta, feminiinisyydestä, kontrasteista, päiväunista, tunnetaidoista, ja hauskanpitämisestä taiteen tekijänä. Tällä hetkellä Aju viimeistelee kandidaatin tutkintoa valosuunnittelusta Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

Selma Kauppinen on pohdiskeleva ja leikkisä liikkuja, joka luottaa kehon viisauteen. Hän on valmistunut tanssitaiteilijaksi Tampereen konservatoriosta ja tehnyt monipuolisesti esiintyjän töitä vuodesta 2017 lähtien. Vapaa-ajallaan hän muun muassa opiskelee avoimessa yliopistossa sosiaalipsykologiaa, tanssii ystäviensä kanssa ja skeittaa. Selma saa kiksejä tiloista ja tapahtumista, jotka onnistuvat tuomaan yhteen erilaisia ihmisiä. Yhteisöt ja yhteys ihmisten välillä ovatkin hänen lempiaiheitaan sekä tieteessä että taiteessa. Selma pyrkii elämään hidasta elämää, jossa on aikaa kohtaamisille, kuuntelulle ja läsnäololle. Kestävämmät ja pehmeämmät tavat toimia ovat myös työelämässä hänelle tärkeitä arvoja.

Amita Kilumanga on puku-, lava- sekä tilasuunnittelija, jota erityisesti kiinnostaa tutkia työssään miten puku ja keho luo merkityssuhteita suhteessa ympäristöön.

Vuonna 2000 Kilumanga muutti opintojen perässä Englantiin ja valmistuttuaan hän työskenteli  lähes 10 vuotta puvustajana sekä pukusuunnittelijana esittävän taiteen kentällä ennen kuin päätti palata koulunpenkille. Keväällä 2016 Amita valmistui taiteiden maisteriksi lavastustaiteen maisteriohjelmasta pääaineenaan pukusuunnittelu.

Valmistuttuaan hän on  työskennellyt laajasti esittävän taiteen kentällä puku-, ja tilasuunnittelijana sekä lavastajana. Tällä hetkellä taiteelliset työt jotka ovat lähimpänä hänen sydäntään ovat “Crowning Glory”, jota esitettiin Theatre Royal Stratford Eastissä, Lontoossa 2013, sekä “Tunaweza” jonka ensiesitys oli Dar es Salaamissa, Tanzaniassa vuonna 2014.

Iiris Laakso rakastaa ja himoitsee tanssia. Tanssitaiteilijana hän juuri nyt hurmaantuu tunteiden ja nautinnon ruumiillistumisista sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden tunnoista, rakenteista ja rakennettomuuksista. Hän on myös opettaja, tanssitaiteen maisteri (2021), sukupuolentutkimuksen opiskelija, ja kauris/rapu/kaksonen. Työssään hän on nauttinut muun muassa vastuullisesta tunteilusta, kunnioittavista ja pehmeistä konflikteista, yksin ja yhdessä tanssimisesta sekä esitystilanteiden ainutlaatuisuuksista.

Mikki Noroila on monialainen kuva- ja esitystaiteilija, joka työskentelee installaation, liikkuvan kuvan ja äänen parissa. Tämän hetkisessä kuvataiteellisessa työskentelyssä Noroila tutkii suomalaisen kolonialismin ja Karelianistis-orientalistisen diskurssin historiallista ja nykyistä vaikutusta vienankarjalaiseen Rimminkylään – joka on yksi kolmesta Suomen valtion rajojen puolella sijaitsevista vienalaisista kylistä – ruumiin ja perhehistorioiden näkökulmista. Hänellä on vuosien kokemus itseoppineena äänisuunnittelijana ja esityksen tekijänä Suomen Kansallisteatterissa sekä esittävien taiteiden vapaalla kentällä. Noroilalle rakkaita aikaisempia töitä ovat mm. Blaue Fraun Rädslomässa (2018), TRACK-kollektiivin Human Resource (2018) ja näyttelijä-artistien Fanni Noroilan ja Sonja Kuittisen kanssa toteutettu Anja-eno (2016). Tällä hetkellä hän viimeistelee kandiopintoja Taideyliopiston Kuvataideakatemian Tila-aikataiteiden opetusalueella.

UNDERTONE – Traces of Imminence on toinen teos, joka syntyy osana Baltic Circle -festivaalin nelivuotista Tulevan näyttämö -hanketta, jota rahoittaa Koneen Säätiö. Ensimmäinen teos oli vuoden 2021 festivaalin viimeisenä yönä koettu UNDERTONE – A Proposal For Legal Loitering.

ti 22.11. 19.00
ke 23.11. 20.00
pe 25.11. 20.00
la 26.11. 12.00

RTI-talo
Uutiskatu 2
00240 Helsinki

Hinta: 17 / 35 / maksa-mitä-haluat €
Kesto: 90 min
Kieli: englanti

Osallistujalle:

Esitys sisältää vilkkuvia valoja ja teatterisavua. Suositellaan yli 16-vuotiaille.

Esityksessä saatetaan liikkua eri tilojen välillä. Rakennuksessa on hissi. Pyydämme hissiä tarvitsevia osallistujia ilmoittamaan asiasta etukäteen sähköpostitse .

Tilassa ei ole katsomopaikkoja, mutta muutamia istuimia on varattu niille, jotka niitä kaipaavat.